Ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Περιουσίας και Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, Παναγιώτης-Πάρης Χαρλαύτης, είναι ένας άνθρωπος με βαθιά τεχνοκρατική γνώση και πολυετή θεσμική εμπειρία στον χώρο των μηχανικών. Με καταγωγή από το Γκύζη, διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός με MBA, μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος και εκπρόσωπος της χώρας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολιτικών Μηχανικών, ο κ. Χαρλαύτης μιλά στους AtticaTimes και την δημοσιογράφο Κορίνα Τριανταφύλλου. για το πολυδιάστατο έργο που έχει αναλάβει σε έναν από τους πιο απαιτητικούς τομείς της δημοτικής διοίκησης.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην δημοσιογράφο Κορίνα Τριανταφύλλου και τους Atticatimes παρουσιάζει τις παρεμβάσεις που υλοποιούνται για την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών της Αθήνας, αποκαλύπτει το όραμα και τα επόμενα βήματα του Δήμου στον ψηφιακό μετασχηματισμό και αναλύει τη στρατηγική αξιοποίησης της δημοτικής περιουσίας με γνώμονα την κοινωνική στήριξη, την προσιτή στέγαση και την αναζωογόνηση των γειτονιών. Μέσα από τις απαντήσεις του διαφαίνεται η προσπάθεια για έναν Δήμο πιο σύγχρονο, λειτουργικό και ανθρώπινο – έναν Δήμο που βελτιώνει τις υπηρεσίες του και ταυτόχρονα επιστρέφει αξία στους δημότες.
1) Είναι, κύριε Χαρλαύτη, εν εξελίξει αυτή τη στιγμή κάποιο στρατηγικό πλάνο για την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών του Δήμου Αθηναίων;
Ήδη εντός του καλοκαιριού, ο Δήμος Αθηναίων προχώρησε σε μια σειρά εργασιών σε πάνω από 80 σχολεία. Αυτές οι εργασίες αφορούσαν την ανακαίνισή των σχολείων, διάφορες επισκευές και την ένταξη ορισμένων σχολείων σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης. Οι διάφορες επισκευές και εργασίες ανακαίνισης έγιναν προς ανταπόκριση σε διάφορα αιτήματα που είχαν απευθύνει τα ίδια τα σχολεία κατά καιρούς προς τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Στο ίδιο πλαίσιο, εντός της περιόδου των εορτών αναμένεται να γίνουν πολλές αντίστοιχες εργασίες, κατά βάση σε διαφορετικά σχολεία απ’ ότι το καλοκαίρι, με βάση τα αιτήματά τους στην πλατφόρμα. Ο μεγάλος αριθμός των σχολείων υπ’ ευθύνη μας, σε συνδυασμό με τους περιορισμένους πόρους και τις δυνατότητες που διαθέτουμε, μας επιτρέπουν σε κάθε περίοδο που τα σχολεία είναι κλειστά, να προχωράμε σε εργασίες σε ορισμένα από αυτά και όχι συγχρόνως σε όλα. Για τις διάφορες μικροεπισκευές εντός της σχολικής χρονιάς, οι Σχολικές Επιτροπές παρά τους επίσης περιορισμένους πόρους διαθέτουν, μπορούν και εξυπηρετούν τις έκτακτες ανάγκες των σχολείων. Όμως, σε κάθε περίπτωση, ας μην υποτιμούμε το μέγεθος της παρέμβασης του Δήμου στις υποδομές των σχολείων το περασμένο διάστημα, καθότι κατά κοινή ομολογία υπήρξε πρωτοφανής με βάση την εμπειρία των προηγούμενων ετών.
2) Η Αθήνα κάνει βήματα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ποια είναι τα επόμενα ψηφιακά εργαλεία ή υπηρεσίες που σκοπεύετε να υλοποιήσετε, ώστε να διευκολυνθεί ο πολίτης και να επιταχυνθούν οι δημοτικές διαδικασίες;
Αρχικά να πούμε ότι ένα πολύ σημαντικό έργο που υλοποιείται σταδιακά και επιβλέπεται από τη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού του Δήμου, είναι το έργο «Smart Cities». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα τεχνολογικής αναβάθμισης μιας σειράς από υποδομές του Δήμου, για αυτό και είναι χωρισμένο σε 9 υποέργα. Τα υποέργα αυτά αφορούν: την εδραίωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης και παρακολούθησης των υποδομών καθαριότητας του Δήμου, τη δημιουργία ενός ψηφιακού εποπτικού κέντρου επιχειρήσεων, την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών «έξυπνης γειτονιάς», τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης μικροκινητικότητας και σταθμών φόρτισης, τη διαμόρφωση ενός προσωποποιημένου και πολιτοκεντρικού «Πανόπτη Πόλης», τη διαμόρφωση ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος βιώσιμης κινητικότητας, καθώς και ενός ολοκληρωμένου συστήματος εξοικονόμησης πόρων για τα σχολικά κτίρια, και την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου πρόσβασης οχημάτων και αστυνόμευσης στο εμπορικό τρίγωνο και σε πεζοδρόμους. Τα περισσότερα απ’ αυτά βρίσκονται ακόμα στις αρχικές φάσεις τους, όμως με άξονα ολοκλήρωσης εντός του 2026. Επιπροσθέτως, μία από τις δεσμεύσεις του Δήμου Αθηναίων στα πλαίσια της συμμετοχής μας στην OGP Local, είναι η ανάπτυξη μιας ψηφιακής πλατφόρμας διασύνδεσης για την οργανωμένη καταγραφή της ζήτησης και προσφοράς στέγασης εντός των ορίων του Δήμου μας, όπου θα συγκεντρώνονται τα διαθέσιμα ακίνητα από ιδιώτες και φορείς, θα καταγράφεται η στεγαστική ανάγκη και θα διευκολύνεται η σύνδεση προσφοράς και ζήτησης.
3) Διαχειρίζεστε ένα μεγάλο και πολύπλοκο χαρτοφυλάκιο δημοτικής περιουσίας. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για την αξιοποίηση των ακινήτων του Δήμου;
Η στρατηγική μας σε ότι αφορά τη περιουσία του Δήμου, κινείται ουσιαστικά σε τρεις άξονες, με βάση τις κατηγορίες ακινήτων που διαθέτουμε. Πρώτον, στα πλαίσια της στρατηγικής μας για την κοινωνική και για την προσιτή στέγαση, αφενός προσπαθούμε να ξεκαθαρίσουμε τι ακίνητα διαθέτει ο Δήμος για να αξιοποιηθούν για αυτόν το σκοπό, αφετέρου είμαστε σε διαδικασία αναζήτησης και απόκτησης επιπλέον ακινήτων που να μπορούν να αποτελέσουν προσιτές ή κοινωνικές κατοικίες. Δεύτερον, επιχειρούμε σταδιακά να αξιοποιήσουμε τα διάφορα κυλικεία και αναψυκτήριά μας, τα οποία ήταν για καιρό παραμελημένα, ώστε να προσφέρουμε στους δημότες μας προσιτούς χώρους αναψυχής και να δώσουμε, έτσι, πνοή σε διάφορα σημεία της πόλης μας. Τρίτον, όποτε δεχόμαστε προτάσεις από συλλογικούς φορείς κοινωφελούς χαρακτήρα για παραχωρήσεις χώρων προς χρήση απ’ τους εν λόγω φορείς, εξετάζουμε πάντοτε τις δυνατότητες μιας τέτοιας συνεργασίας που να μπορεί να παραγάγει κοινωνικό όφελος για τους δημότες.
