Ο Δήμαρχος Βύρωνα, Αλέξης Σωτηρόπουλος, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στους Attica Times και τη δημοσιογράφο Κορίνα Τριανταφύλλου, μιλά για τις κρίσιμες πρωτοβουλίες και τα έργα που υλοποιούνται στον Δήμο, με στόχο την προστασία του Υμηττού, την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών, τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση του οξυμένου κυκλοφοριακού προβλήματος. Με αφορμή την πρόσφατη πυρκαγιά κοντά στην Πολυτεχνειούπολη, αναφέρεται στις ενέργειες ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας, ενώ επισημαίνει την ανάγκη για επαρκέστερη χρηματοδότηση και στελέχωση. Τονίζει τις παρεμβάσεις στα σχολεία της πόλης, από επισκευές μέχρι νέες υποδομές, καθώς και τις ενέργειες για πιο ασφαλείς και βιώσιμες κυκλοφοριακές συνθήκες. Τέλος, παρουσιάζει τη διαδημοτική συνεργασία με Ηλιούπολη και Ελληνικό-Αργυρούπολη για την υπογειοποίηση της Λ. Κατεχάκη, θέτοντας σαφές χρονοδιάγραμμα προς την Πολιτεία και δηλώνοντας αποφασισμένος για δυναμικές κινήσεις αν δεν υπάρξει ανταπόκριση.
Κύριε Δήμαρχε, με αφορμή την πρόσφατη πυρκαγιά κοντά στην Πολυτεχνειούπολη και τη σημαντική κινητοποίηση του Δήμου Βύρωνα και της Εθελοντικής Ομάδας Δασοπροστασίας, ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες και ενέργειες του Δήμου για την ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας, τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και σε επίπεδο άμεσης επέμβασης, για την προστασία του Υμηττού και των κατοικημένων περιοχών που τον περιβάλλουν;
Το γεγονός ότι στο Δήμο μας ανήκει ένα σημαντικό τμήμα του πολύτιμου πνεύμονα ζωής του Υμηττού γεννά την υποχρέωση να τον προστατεύσουμε με κάθε μέσο. Παρότι δε το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας στο Δήμο μας στελεχώνεται, όπως και στην πλειονότητα των Δήμων, από ένα μόνο υπάλληλο, παλεύουμε με την αγαστή συνεργασία που έχουμε με την έμπειρη Εθελοντική Ομάδα Δασοπροστασίας της πόλης μας και τον ΣΠΑΥ, αλλά και τη σχετική επάρκεια μέσων (8 οχήματα άμεσης επέμβασης [2 απ` τα οποία προστέθηκαν το 2024], 2 drones επιτήρησης για την έγκαιρη ανίχνευση εστιών φωτιάς [προστέθηκαν το 2024], προηγμένο τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό, όπως ασύρματοι και λοιπά μέσα επικοινωνίας, 3 πυροφυλάκεια [το ένα προστέθηκε το 2024] στελεχωμένα με 11 εποχικούς πυροφύλακες, που απασχολούνται κάθε χρόνο για διάστημα πέντε μηνών κλπ) να τον διαφυλάξουμε. Έχουμε καταφέρει έτσι να έχουμε ένα σχετικά καλό επίπεδο πρόληψης και επίσης σ` όσες περιπτώσεις ανέκυψε πρόβλημα με πυρκαγιά στην περιοχή μας να επέμβουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Μάλιστα έχουμε συνδράμει και σε πυρκαγιές εκτός Αττικής, όταν μας ζητήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Χρειάζεται όμως ενίσχυση τόσο σε εξειδικευμένο μόνιμο προσωπικό και μέσα όσο ιδίως και σε χρηματοδότηση για έγκαιρους καθαρισμούς στο δάσος τόσο από το Δασαρχείο όσο και από το Δήμο περιαστικά στα όρια του δάσους, κάτι που παρά τα επίμονα αιτήματα της ΤΑ μέχρι σήμερα δεν γίνεται σύμφωνα με τις ανάγκες.
Πείτε μας δυο λόγια για τις εργασίες αναβάθμισης στα σχολεία του Βύρωνα.
Η επένδυση στη συντήρηση και αναβάθμιση των σχολικών υποδομών της πόλης αποτελεί για μας ύψιστη προτεραιότητα. Οφείλουμε να παρέχουμε στους μαθητές της πόλης μας σύγχρονες και ασφαλείς εγκαταστάσεις για μάθηση. Η χρηματοδότηση όμως για τη συντήρηση των σχολείων είναι ανεπαρκέστατη. Συσσωρεύθηκαν έτσι χρόνια προβλήματα σχεδόν σ` όλες τις σχολικές υποδομές της πόλης μας, οι περισσότερες των οποίων είναι πολλών δεκαετιών. Για τον λόγο αυτό πρώτη προτεραιότητά μας ήταν η συντήρηση αυτών των υποδομών, αλλά και ο σχεδιασμός για την προσθήκη νέων (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση). Θέσαμε σε εφαρμογή από την αρχή ένα σχέδιο λεπτομερούς καταγραφής, ιεράρχησης των προβλημάτων και επεμβάσεων σε συνδυασμό με συστηματικές συντηρήσεις. Στους πρώτους 18 μήνες της θητείας μας προβήκαμε έτσι σε λεπτομερή ηλεκτρολογικό έλεγχο και αντιμετώπιση όσων προβλημάτων ανέδειξε αυτός, δευτεροβάθμιο προσεισμικό έλεγχο, εκατοντάδες παρεμβάσεις συντηρήσεων και επισκευών (σε τοίχους, στέγες, δάπεδα, κουφώματα, επισκευές υδραυλικών, αντικατάσταση φωτιστικών σωμάτων με ενεργειακά αποδοτικότερα, διαγραμμίσεις, επισκευές προαυλίων, αντικατάσταση ή επισκευή συστημάτων θέρμανσης/ψύξης, τοποθέτηση κλιματιστικών μονάδων σε όλα τα νηπιαγωγεία και τις αίθουσες που χρησιμοποιούνται στις πανελλήνιες εξετάσεις κλπ). Παράλληλα, συντάξαμε μελέτες και έχουμε υποβάλλει αίτηση αναμένοντας την χρηματοδότηση για επισκευές σε προαύλια (από Πράσινο Ταμείο), ενεργειακή αναβάθμιση του 6ου Δημοτικού (Πρόγραμμα Φοίβος), ενώ συντάσσεται αντίστοιχη και για το Λύκειο Καρέα (Πρόγραμμα Ενεργώ), ανέγερση νέου παιδικού σταθμού στην οδό Ζ. Πηγής (ΠΕΠ) και το αμέσως προσεχές διάστημα, μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπογράφεται η προγραμματική σύμβαση με ΚΤΥΠ και Νέα Μητροπολιτική Αττική για την ανέγερση του 4ου Δημοτικού, ενώ θα υπογραφεί εντός του έτους και προγραμματική για ολοκλήρωση μελετών ανέγερσης νέων σχολικών αιθουσών σε 3ο Νηπιαγωγείο, 10ο και 11ο Νηπιαγωγείο και σχολικό συγκρότημα της Αγίας Τριάδας. Και αυτό το καλοκαίρι, εξάλλου, συνεχίζουμε τις εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των σχολείων μας (ενδεικτικά ελαιοχρωματισμοί αιθουσών και κοινοχρήστων χώρων, εργασίες αντιμετώπισης υγρασίας, επισκευής τοιχοποιίας, ανακαίνισης λεβητοστασίου, ανακατασκευής γηπέδων κλπ).
Κύριε Δήμαρχε, η πρόσφατη συμμαχία του Βύρωνα με τους Δήμους Ηλιούπολης και Ελληνικού-Αργυρούπολης για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος σηματοδοτεί μια σπάνια διαδημοτική κινητοποίηση. Πώς αξιολογείτε τη μέχρι τώρα ανταπόκριση της Πολιτείας και τι βήματα σκοπεύετε να ακολουθήσετε εάν δεν υπάρξει ουσιαστική πρόοδος μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 15ης Σεπτεμβρίου;
Η Λεωφόρος Αλίμου – Κατεχάκη είναι ένας δρόμος που σχεδιάστηκε σε άλλες εποχές, κόβει τις πόλεις μας στα δύο και αδυνατεί πλέον να εξυπηρετήσει τη διαμπερή κυκλοφορία. Οποιοσδήποτε διέρχεται από την Λεωφόρο αυτή γνωρίζει την αφόρητη κατάστασή που είναι καθημερινό φαινόμενο. Αποτελεί λοιπόν ζωτική ανάγκη η υπογειοποίησή της, ώστε να ανασάνουν οι πόλεις μας, να αναβαθμισθεί η ποιότητας ζωής στην περιοχή, να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, να περιορισθεί η σημερινή περιβαλλοντική επιβάρυνση και να μειωθεί ο χρόνος μετακίνησης των οδηγών που τον χρησιμοποιούν. Οι Δήμοι Βύρωνα, Ηλιούπολης και Ελληνικού- Αργυρούπολης διεκδικούν αυτό το έργο εδώ και χρόνια, πλην όμως δεν έχουμε ούτε καν την αναγκαία ενημέρωση σχετικά από την Πολιτεία. Για τον λόγο αυτό ενώσαμε τις δυνάμεις μας και ζητήσαμε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και : 1. Άμεση και επίσημη ενημέρωση για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο σχεδιασμός του έργου, 2. Σαφείς απαντήσεις για το αν υπάρχουν μελέτες, σε ποιο στάδιο βρίσκονται και ποιο είναι το περιεχόμενό τους, 3. Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από τα συναρμόδια Υπουργεία και 4. Ενεργή συμμετοχή των Δήμων στον σχεδιασμό, την παρακολούθηση και την υλοποίηση του έργου. Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση στο αίτημα μας, τότε είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε σε κινητοποιήσεις, ενημερωτικές καμπάνιες, συλλογή υπογραφών, συμβολικό αποκλεισμό της Λεωφόρου και να εξετάσουμε την δυνατότητα προσφυγής στην Ελληνική Δικαιοσύνη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κάθε άλλο νόμιμο και δημοκρατικό μέσο που θα μπορούσαμε να μετέλθουμε.
Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζετε κατά την υλοποίηση των παρεμβάσεων για την οδική ασφάλεια, και με ποιο τρόπο εξασφαλίζετε τη βιωσιμότητα και τη συντήρησή τους στο μέλλον;
Οι κυριότερες προκλήσεις θα μπορούσαν να συνοψισθούν στα εξής : 1) Έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης, αφού οι Δήμοι στερούνται ίδιους πόρους για τον σκοπό αυτό και εξαρτώνται από την εξασφάλιση κρατικής ή ευρωπαϊκής χρηματοδότηση, γεγονός που καθυστερεί συχνά την υλοποίηση. Ακόμη όμως και αν εξευρεθεί χρηματοδότηση για την εκτέλεση του έργου, απουσιάζουν πλήρως οι αναγκαίοι πόροι για τη συντήρησή του στη συνέχεια. 2) Δύσκολες, χρονοβόρες και πολύπλοκες διοικητικές διαδικασίες (μελέτες, εγκρίσεις, αδειοδοτήσεις) και 3) Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού (αλλά και εξοπλισμού) για την σύνταξη των απαιτούμενων μελετών και την τακτική παρακολούθηση και συντήρηση. Για να ανταπεξέλθουμε σ` αυτές τις δυσχέρειες προσπαθούμε να κάνουμε ένα πολυετή προγραμματισμό με προτεραιοποίηση των παρεμβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα και τη χρήση, να επενδύουμε στη χρήση πιο ανθεκτικών υλικών και τεχνολογιών με μακρότερη διάρκεια ζωής (π.χ. LED φωτισμός, ειδικά χρώματα διαγράμμισης) και σε «έξυπνα» συστήματα (π.χ. αισθητήρες φωτεινότητας, καταγραφής ταχύτητας, “έξυπνες” διαβάσεις). Και βέβαια προσπαθούμε να μην αφήσουμε ανεκμετάλλευτη καμία πηγή χρηματοδότησης, εθνική ή ευρωπαϊκή (π.χ. ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, “Αντώνης Τρίτσης”).