Της Κορίνας Τριανταφύλλου

Το ατύχημα την 13η Ιουλίου στο Κολωνάκι στάθηκε η αφετηρία
Ήρθε η ώρα να αντιμετωπιστεί μια χρόνια παθογένεια στους δρόμους της νυχτερινής Αθήνας
Με αφορμή το σοβαρό ατύχημα στην οδό Λουκιανού & Πατριάρχου Ιωακείμ, την 13η Ιουλίου του 2025 στο Κολωνάκι, όπου ένα τζιπ κύλησε ανεξέλεγκτο και τραυμάτισε θαμώνες γνωστού wine bar, ήρθε στην επιφάνεια ένα ζήτημα που οι κάτοικοι του Κολωνακίου γνωρίζουν εδώ και χρόνια: τη συστηματική – και συχνά ανεξέλεγκτη – παρουσία παρκαδόρων νυχτερινών καταστημάτων, οι οποίοι δεσμεύουν δημόσιους χώρους στάθμευσης, δημιουργούν ασυνέχειες στην κυκλοφορία και, όπως όλα δείχνουν, ενίοτε εμπλέκονται σε πρακτικές που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια εργαζομένων, κατοίκων και θαμώνων.
Το περιστατικό δεν σόκαρε μόνο λόγω των τραυματισμών. Ήταν μια ηχηρή αποκάλυψη (σε όσους δεν γνώριζαν) ότι πίσω από τη “βιτρίνα” της κοσμοπολίτικης περιοχής λειτουργεί επί χρόνια ένα άτυπο, παρασκηνιακό σύστημα διαχείρισης θέσεων στάθμευσης από τρίτους. Κάτοικοι και επαγγελματίες της περιοχής μιλούν εδώ και χρόνια για την πρακτική “δέσμευσης” θέσεων στους κεντρικούς δρόμους μέσω μικρών οχημάτων ή μηχανών, από νωρίς το απόγευμα, ώστε αργότερα να εξυπηρετούνται οι πελάτες συγκεκριμένων νυχτερινών καταστημάτων (clubs, restaurants, wine-bars).
Αυτή η ανοχή, που για χρόνια είχε σχεδόν παγιωθεί, δημιούργησε μια άτυπη κατάσταση όπου δημόσιος χώρος αντιμετωπιζόταν ως ιδιωτικό περιουσιακό στοιχείο. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πολλοί από τους παρκαδόρους είναι περιστασιακά εργαζόμενοι, (δεν θα σχολιάσουμε το γεγονός ότι είναι αλλοεθνείς), χωρίς εκπαίδευση και χωρίς την απαραίτητη εμπειρία χειρισμού οχημάτων, το μείγμα αποδεικνύεται επικίνδυνο.
Οι “κατοχυρωμένες θέσεις”: ένα φαινόμενο που όλοι γνώριζαν, αλλά κανείς δεν άγγιζε
Δεν είναι υπερβολή ότι στο Κολωνάκι – περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη συνοικία του κέντρου – η πρακτική της ιδιωτικής “παραχώρησης” δημόσιων θέσεων στάθμευσης είχε γίνει μέρος της νυχτερινής οικονομίας του χρήματος. Πολλοί κάτοικοι είχαν εμπειρίες όπου έβλεπαν επί ώρες παρκαρισμένα smart ή μηχανάκια σε σειρές, με έναν και μόνο σκοπό: τη διασφάλιση χώρου ώστε αργότερα να “υποδεχθούν” πελάτες συγκεκριμένων χώρων ψυχαγωγίας.
Αυτή η κατάσταση, εκτός από κοινωνικά και πολεοδομικά προβληματική, δημιουργούσε ένα αίσθημα εγκατάλειψης και αγανάκτησης: οι μόνιμοι κάτοικοι αδυνατούσαν α παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους, ενώ επισκέπτες και εργαζόμενοι περιπλέκονταν σε έναν ημι-παράνομο μηχανισμό για να μπορέσουν να σταθμεύσουν.
Το περιστατικό του Ιουλίου 2024 που προαναφέραμε, ήρθε να επιβεβαιώσει ότι η πρακτική αυτή δεν είναι μόνο παράτυπη· είναι και επικίνδυνη.
Η αντίδραση του Δήμου: Εντατικοί έλεγχοι, πρόστιμα και σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής
Κάτι που ίσως δε ξέρουν οι περισσότεροι είναι πως μετά το ατύχημα, η Δημοτική Αστυνομία Αθηνών εμφανίστηκε ιδιαίτερα ενισχυμένη στον ρόλο της. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διευθυντής της Δημοτικής Αστυνομίας, κ. Πουλίκος Δικαιάκος, φέρεται να έδωσε εντολή για εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλο το Κολωνάκι με έμφαση:
- στην παράνομη κατάληψη θέσεων στάθμευσης,
- στη δέσμευση χώρου με αντικείμενα ή οχήματα,
- στη νομιμότητα λειτουργίας παρκαδόρων και
- στην ασφάλεια των πεζών και των θαμώνων.
Οι περιπολίες αυξήθηκαν, τα πρόστιμα άρχισαν να «πέφτουν» συστηματικά και το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: οι δρόμοι δεν είναι προς εκχώρηση.
Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι η αποφασιστική αυτή παρέμβαση αποτελεί πρωτοβουλία που – όπως τονίζουν κάτοικοι και επαγγελματίες – δεν είχε εφαρμοστεί στο παρελθόν σε τέτοια ένταση. Σε μια πόλη όπου συχνά “όλοι τα βλέπουν αλλά κανείς δεν μιλά”, η Δημοτική Αστυνομία φαίνεται επιτέλους να αναλαμβάνει ενεργά έναν ρόλο προστασίας του δημόσιου χώρου.
Δεν είναι λίγες οι μαρτυρίες κατοίκων που αναφέρουν ότι ο κ. Δικαιάκος έχει θεαθεί να διενεργεί αυτοπρόσωπα ελέγχους στην περιοχή, δίνοντας το παράδειγμα με την προσωπική του παρουσία.
Ένα βήμα ασφάλειας, ένα βήμα αξιοπρέπειας για την πόλη
Οι έλεγχοι που εφαρμόζονται δεν αποτελούν απλώς τιμωρητική πολιτική· είναι μέτρα στοιχειώδους προστασίας σε μια περιοχή όπου η παραβατικότητα είχε αρχίσει να θεωρείται “φυσιολογική”. Η πρωτοβουλία του κ. Πουλίκου Δικαιάκου, σε αγαστή συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων και υπό τη στήριξη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και προσωπικά του υπουργού, κ. Νίκου Χρυσοχοΐδη, δείχνει ότι δεν πρόκειται απλά για πρόχειρες παρεμβάσεις — αλλά για στρατηγική επιλογή. Τους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια για την αποφασιστικότητα και την προτεραιότητα που έδωσαν στην ασφάλεια και στην οργάνωση της καθημερινότητας των πολιτών. Η ασφάλεια δεν είναι θέμα απλής αστυνόμευσης· είναι θέμα πολιτικής βούλησης και μακρόπνοης δέσμευσης. Και για πρώτη φορά μετά από χρόνια, αυτή η βούληση εμφανίζεται ξεκάθαρα.
Η επόμενη μέρα
Το ατύχημα λειτούργησε ως καμπανάκι – ένα δράμα που δεν έπρεπε να χρειαστεί για να ενεργοποιηθούν μηχανισμοί, αλλά που τώρα φαίνεται να γίνεται αφετηρία πραγματικών αλλαγών.
Το ζητούμενο, από εδώ και πέρα, είναι η συνέπεια:
να συνεχιστούν οι έλεγχοι,
να σταματήσει οριστικά η “ιδιωτικοποίηση” των δρόμων,
να προστατευτεί ο δημόσιος χώρος,
και να μπορεί ο κάτοικος, ο επισκέπτης, ο εργαζόμενος να νιώθει ότι κυκλοφορεί σε μια πόλη που λειτουργεί με κανόνες.
Σε μια Αθήνα που παλεύει για να ισορροπήσει ανάμεσα στη ζωντάνια, στην λειτουργικότητα των καταστημάτων, στην ευταξία και στην ποιότητα ζωής, η στάση της Δημοτικής Αστυνομίας δείχνει τον δρόμο:
ότι η ασφάλεια των πολιτών και ο σεβασμός στον δημόσιο χώρο είναι αυτονόητα προνόμια των κατοίκων της πόλης και κυρίως μη διαπραγματεύσιμα.
