Ο Δήμαρχος Κρωπίας κ. Δημήτρης Κιούσης μιλάει στην δημοσιογράφο Κορίνα Τριανταφύλου και τους Attica Τimes για τις δύο μεγάλες πυρκαγιές που έπληξαν τον Δήμο τον Ιούλιο του 2025, υπογραμμίζοντας τη σημασία της έγκαιρης και αποτελεσματικής συνεργασίας του κρατικού μηχανισμού με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Παρά τις δύσκολες συνθήκες, με υψηλούς κινδύνους για κρίσιμα οικοσυστήματα και κατοικημένες περιοχές, οι ζημιές περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Ο κ. Κιούσης τονίζει επίσης τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί στον πολεοδομικό σχεδιασμό του Δήμου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την κύρωση της πράξης εφαρμογής στη ζώνη Αγίου Δημητρίου μετά από 30 χρόνια αναμονής. Αναφέρει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και περιοχές που έχουν ήδη ενταχθεί ή αναμένεται να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης, ενώ εξηγεί τις δυσκολίες που παραμένουν, ειδικά στο θέμα των απαλλοτριώσεων και του αναλογισμού.
Τέλος, ο Δήμαρχος επισημαίνει την ανάγκη για ένα πιο δίκαιο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, που θα επιτρέπει στους ΟΤΑ να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καιρών, να εξασφαλίζουν κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους, και να αντιμετωπίζουν την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την αυθαίρετη δόμηση.
Τι ζημιές προκάλεσαν οι φωτιές που ξέσπασαν στις 4 Ιουλίου και στις 29 Ιουλίου στο Κορωπί, κύριε Δήμαρχε; Επίσης σε επίπεδο πρόληψης, ποια ήταν τα μέτρα πυροπροστασίας που είχαν ληφθεί από τον Δήμο Κρωπίας ενόψει της φετινής αντιπυρικής περιόδου και αν θεωρείτε πως υπάρχει ουσιαστική ενίσχυση ή συνεργασία από την πλευρά της Πολιτείας ή των συναρμόδιων υπουργείων.
Κα Τριανταφύλλου, είναι γεγονός ότι αντιμετωπίσαμε τον Ιούλιο του 2025 δυο επικίνδυνες πυρκαγιές σε ακραίες καιρικές συνθήκες που απείλησαν κρίσιμες περιβαλλοντικά περιοχές του Δήμου μας.
Ειδικά στην πρώτη φωτιά στον Άγιο Δημήτριο προχωρήσαμε σε μαζικές προληπτικές εκκενώσεις πολιτών από την ευρύτερη οικιστική περιοχή τμήματος Αγ. Δημητρίου και της Αλθέας. Οι ζημιές ευτυχώς περιορίστηκαν γρήγορα. Η φωτιά έπληξε ολικά μια ακατοίκητη οικία και σε άλλες 3 είχαμε διαφόρων ειδών μικροζημιές. Στο ανατολικό δύσβατο τμήμα του Λόφου Αγίου Δημητρίου ( «Βορός») είχαμε τις περισσότερες απώλειες δασικής βλάστησης αλλά κατορθώσαμε με τα πολλαπλά εναέρια μέσα και τις πολλές επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις του Δήμου μας, του Π.Σ, όμορων δήμων, ΣΠΑΥ και Περιφέρειας Αττικής να συγκρατήσουμε το μέτωπο φωτιάς και να ελαχιστοποιήσουμε τις ζημιές. Η ζημιά ήταν περίπου στα 250 στρέμματα δασικής, θαμνώδους βλάστησης και τμήματα αυλείων χώρων οικιών.
Στη δεύτερη πυρκαγιά που ξεκίνησε από σημείο αγροτικής οδού προς αγροτεμάχιο κινήθηκε προς τη δύσβατη δασική περιοχή «Χατζήρια». Η ισχυρή πυροσβεστική δύναμη με πολλά εναέρια μέσα ήταν καθοριστική στην καθήλωση της πύρινης λαίλαπας και μέσα σε 1 ώρα ελέγχθηκε η φωτιά. Χρειάστηκε να προχωρήσουμε σε εκκενώσεις ελάχιστων κατοίκων. Η ζημιά ήταν μόνο σε δασική, θαμνώδη αλλά και μικρή αγροτική βλάστηση και προσεγγίζει τα 100-200 στρέμματα. Αν δεν την σταματούσαμε θα απειλούσε το δασικό οικοσύστημα του Υμηττού, σημαντικά πολιτιστικά μνημεία ,γηροκομεία αλλά λίγες διάσπαρτες οικίες εκτός σχεδίου και σταυλικές εγκαταστάσεις.
Σε όλα τα επικίνδυνα αυτά περιστατικά φωτιάς είχαμε άμεση, στενή συνεργασία κράτους και αυτοδιοίκησης. Το αποδεικνύει το μεγάλο αποτέλεσμα που φέραμε στη συγκράτηση των μετώπων, στο γρήγορο έλεγχό τους και στον περιορισμό των ζημιών.
Τα προληπτικά μέτρα πυροπροστασίας λειτούργησαν και σε επίπεδο Δήμου που αφορούσαν αποψιλώσεις σε κοινόχρηστους οδούς και περιμετρικές περιοχές μείξης αστικής-αγροτικής ζώνης και δασών Υμηττού. Φέτος παρατηρούμε μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών σε δράσεις καθαρισμού των οικοπεδικών χώρων ακόμα και σε εκτός σχεδίου περιοχές με αγροτεμάχια που είναι πλειοψηφία στο δήμο μας. Έχει γίνει καλύτερη ενημέρωση και τάση συμμόρφωσης προς τη κείμενη νομοθεσία. Δεν αρκεί φυσικά. Έχουμε πολλούς ασυνείδητους που εξακολουθούν να παρουσιάζουν μη πρέπουσα συμπεριφορά, να αδιαφορούν για το περιβάλλον, τις περιουσίες των γειτόνων τους και τις ευθύνες τους σε περίπτωση έκθεσης σε κίνδυνο της ζωής συμπολιτών τους. Πιστεύω ότι χρειάζονται ολοκληρωμένες δράσεις επιτόπιας παρέμβασης μικτών κλιμακίων, κράτους και αυτοδιοίκησης ώστε να μπει τάξη σε κάθε σπιθαμή εδάφους των ΟΤΑ όλης της χώρας. Με τον τρόπο αυτό θα ελαχιστοποιηθούν αίτια πυρκαγιών είτε από αμέλεια είτε από δόλο είτε από αστοχίες και κακοσυντηρημένα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος -που αποτελούν αιτία πολλών περιστατικών πυρκαγιών-.
Δεδομένης της χρόνιας καθυστέρησης στην ολοκλήρωση και έγκριση των πολεοδομικών μελετών για περιοχές της Ανατολικής Αττικής, θα ήθελα να σας ρωτήσω, σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι πολεοδομικές μελέτες που αφορούν στον Δήμο Κρωπίας και ειδικότερα περιοχές που παραμένουν εκτός σχεδίου πόλης; Υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ή ενέργειες που έχουν δρομολογηθεί για την ένταξή τους;
Στη διοικητική επικράτεια του Δήμου Κρωπίας έχουμε στο σχέδιο πόλης σημαντικές οικιστικές περιοχές από το 2012 έως το 2016 ( Αγία Μαρίνα-Αγιο Δημήτριο γειτονιές 1, 2, 3, δυτική επέκταση πόλεως Κορωπίου), το 2023, το Μακιλιάρι και το 2024, τον Καρελά. Σε όλες αυτές τις περιοχές έχουμε φάσεις εξέλιξης ή και ολοκλήρωσης πράξεων εφαρμογής ενώ είναι σημαντικό το γεγονός της πρώτης κύρωσης πράξης εφαρμογής της ζώνης «Αγίου Δημητρίου» και η μεταγραφή της στο Υποθηκοφυλάκειο Κρωπίας μετά από 3 δεκαετίες καθυστερήσεων! Έτσι αποδίδονται 11 Κοινόχρηστοι Χώροι , 1 χώρος για αθλοπαιδιές. Νομίζω ότι η περίπτωση αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των βαθιών αλλαγών που πρέπει να γίνουν και οφείλουν να προβληματίσουν την Κρατική Διοίκηση και Αυτοδιοίκηση. Τέλος, αναμένουμε εντάξεις σε σχέδιο πόλεως της περιοχής Κιτσίου.
Κα Τριανταφύλλου με αφορμή την ερώτησή σας θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα παράδειγμα από χρόνιο αίτημα συλλογικού φορέα που ζητούσε εδώ και τώρα πεζοδρόμια σε περιοχή που δεν είχε προχωρήσει η πράξη εφαρμογής σχεδίου πόλεως. Σε αυτό το αίτημα απαντήσαμε ότι δεν γινόταν έως σήμερα να κατασκευαστούν γιατί κανένας ιδιοκτήτης δεν θα μπορούσε να παραχωρήσει αναγκαστικά τα ρυμοτομούμενα τμήματα της ιδιοκτησίας του, πριν την Πράξη Εφαρμογής του Σχεδίου Αγίας Μαρίνας. Η κατασκευή πεζοδρομίων χρεώνεται κατά τετραγωνικό μέτρο επί της πρόσοψης του κάθε ιδιοκτήτη. Αν προχωρούσαμε να κατασκευάζουμε οι προδιαγραφές θα ήταν επι της σημερινής κατάστασης- εφόσον θα παραχωρούσαν ιδιοκτήτες εθελούσια τμήματα των ιδιοκτησιών τους- και θα έπρεπε να ξηλωθούν και να ανακατασκευαστούν με νέα χρέωση μετά την Πράξη Εφαρμογής, στην σωστή θέση και πιο μεγάλα αντί για στενωπούς. Δηλαδή οι πολίτες, θα αναγκάζονταν να πληρώσουν δύο φορές!
Είναι αληθές ότι πολλές περιοχές κύριε Δήμαρχε, αντιμετωπίζουν προβλήματα με την απουσία κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, με την γενικότερη περιβαλλοντική υποβάθμιση και την αδυναμία αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας; Και αν ναι, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ο Δήμος μέχρι στιγμής ώστε να συμβάλει στην επιτάχυνση των διαδικασιών; Υπάρχει συνεργασία του Δήμου με το ΥΠΕΝ και την Περιφέρεια Αττικής πάνω στο ζήτημα αυτό;
Η ερώτηση και οι υποερωτήσεις σας συνδέονται με την ολοκλήρωση των πράξεων εφαρμογής περιοχών εντός σχεδίου στο Δήμο Κρωπίας αλλά και την ανάγκη περαιτέρω διασφάλισης δημόσιων –δημοτικών χώρων για τις επόμενες γενιές. Το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων αλλά και του αναλογισμού (μηχανισμός εισφοράς γης ή χρήματος για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, πεζοδρομίων κα.) είναι τεράστιο και τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης και η Κυβέρνηση οφείλουν να το λύσουν με τρόπο κοινωνικά και οικονομικά δίκαιο αλλά και με μείωση της γραφειοκρατίας!